Recontextualizing Knowledge
Situation in Science Communication
International Conference
March 27-29, 2017
Alte Aula, University of Tübingen
Organisation: Rhetoric Department, Research Center for Presentation Competence
Prof. Dr. Olaf Kramer
Markus Gottschling, M.A.
Science and knowledge communication are crucial tasks in today’s globalized knowledge societies. Scientists and educators are able to use a multitude of platforms to disseminate knowledge to a wide range of audiences. At the same time, if they want their positions to be heard, they must adapt to the varying situational requirements of these platforms. Ranging from informative podcasts to inspirational TED conferences, immensely popular formats have emerged that require a specific handling of the communicative situation, not least because the audiences have dramatically changed. With this conference, we aim to analyze the communicative situations involved in science and knowledge communication, their settings and audiences, and the process of the recontextualization of knowledge for these specific settings and audiences.
Further information: www.recontextualizing-knowledge.org
===
Rekontextualisierung des Wissens
Neue Situationen in der Wissenskommunikation
Internationale Konferenz, 27.-29. März, 2017
Alte Aula, Eberhard Karls Universität Tübingen
Organisation: Seminar für Allgemeine Rhetorik, Forschungsstelle Präsentationskompetenz
Prof. Dr. Olaf Kramer
Markus Gottschling, M.A.
Die Kommunikation und Vermittlung wissenschaftlicher Erkenntnis gehört zu den zentralen Anforderungen und Herausforderungen in der globalisierten Wissensgesellschaft: Wissenskommunikatoren haben heutzutage die Möglichkeit , unterschiedlichste Formate und Bühnen für die Weitergabe von Wissen zu nutzen. Von informativen Podcasts über begeisternde TED-Konferenzen bis zu humorvollen Science Slams haben jedoch diese neuen Formate gemein, dass in ihnen spezifische Situationsbedingungen herrschen und sie sich nicht an uniforme Gruppen, sondern an äußerst heterogene Zuhörerschaften richten. Diese Tagung nimmt sich zum Ziel, die kommunikativen Situationen von Wissenschaftskommunikation und Wissensvermittlung zu untersuchen. Mit der Analyse der kommunikativen Situation, des Settings und des Publikums wird der Blick freigegeben auf die Prozesse der Rekontextualisierung von Wissen, die nötig sind, um in den spezifischen Situationen kommunikativ erfolgreich zu sein.
Weitere Informationen: www.recontextualizing-knowledge.org